Themabijeenkomst IVVU: Digitalisering in de Zorg

Themabijeenkomst IVVU: Digitalisering in de Zorg

Tijdens de themabijeenkomst van de IVVU over digitalisering, stond één vraag centraal: wat betekent digitalisering voor bestuurders en toezichthouders in de zorg? Deze sessie bood inzichten in de impact van technologische ontwikkelingen op hun rollen en de wijze waarop zorg wordt verleend.

Digitalisering gaat niet over technologie

“Digitale transformatie gaat niet over technologie, maar vooral over het verwerven van de juiste skills en mindset bij medewerkers en bij management”, aldus Jan Houben. Technologie kun je kopen, het vermogen van de organisatie om deze ook werkelijk toe te passen en zich aan te passen aan een meer digitale toekomst moet de organisatie zelf ontwikkelen, vervolgde hij. Digitalisering draait dus niet simpelweg om het invoeren van tools. Het draait om het herontwerp van processen met de behoeften van de doelgroep voor ogen. Visie en goed leiderschap van bestuurders en toezichthouders is hierbij een belangrijke succesfactor.

Samenwerking en strategische afstemming

Jeroen Schackman (bestuurder Zorggroep De Vechtstreek) stelde de vraag hoe standaardisatie kan bijdragen aan gezamenlijke inkoopkracht: "Hoe kunnen we meer samen optrekken en hier garen uit spinnen?" Het belang van boven-sectoraal plannen werd ook belicht. Dit brengt niet alleen verantwoordelijkheid, maar ook kosten met zich mee. Rogier van Dijk (bestuurder Santé Partners) verwees naar de balans tussen leiderschap en techniek:
"Redeneer vanuit medewerkers. Wat hebben zij nodig om de cliënt beter te ondersteunen?" Deze benadering legt de nadruk op mensgericht leiderschap en de praktische toepassing van technologie.

Passende zorg in 2040

Nu bedienen we 11.000 mensen, maar in 2040 zullen dat er 27.000 zijn, terwijl de arbeidsmarktkrapte blijft toenemen. Gerben Douma (bestuurder bij Beweging 3.0) koppelde digitalisering aan deze toekomstvisie:
"Hoe zorgen we dat we in 2040 nog passende zorg kunnen bieden aan 27.000 inwoners die zorg en ondersteuning nodig hebben in onze regio?"
Dit vraagt om een strategie gericht op toegankelijkheid en slimme technologie-inzet. Bestuurders moeten verder kijken dan de tools; ze moeten de verandering zelf omarmen en doorleven en hier echt leiderschap op pakken

Stap voor stap innoveren

De bijeenkomst sloot af met een duidelijke boodschap: innovatie moet gericht zijn op herontwerp van het proces, waarbij de behoeften van inwoners centraal staan. Kleine, agile stappen maken het mogelijk om digitalisering effectief te implementeren, altijd met oog voor de mens, kennis en gedrag. ‘Dat lukt alleen samen,’ benadrukte René Steenvoorden verwijzend naar de kracht van samenwerking en gedeelde verantwoordelijkheid.